Wednesday, March 28, 2007

الان أفترقنا

لا داعي من سؤالي عليك فنحن افترقنا
لا اعرف......
اشعر بالذنب الكبير تجاهك لكن ليس ببيدي ولا يدك شئ......
أخبرتك باني لست لك تمسكت بي إذا هو ذنبك
ليس ذنبي ولكن شعور الذنب مازال يداهمني
لابد أن اعترف إني أخطئت ولكن حاولت مرارا تصليح خطئي ولكن هذا التصحيح صار كتأيد للذنب لا اعرف
لماذا اشعر بالذنب والخوف عليك وكان أي خطا وقعت به بعدي السبب أنا
هل تتعمد الخطأ بنفسك لتشعرني بالذنب
كان لابد من افترقنا مازلت مقتنعة بقراري
ربما كانت طريقة فراقنا خطا ولكن أنا راضيه على فراقناهذا هو الحل لك
أم عن ذنبي فسأكتمه في قلبي سأتعذب به وحدي لن أخبرك به
سأدعو لك سأحاول أن أكون بجوارك دون أن تشعر أنت
ليس لأني متيمة بك لكن لأني اشعر بالذنب دون أن ارتكب هذا الذنب
افترقنا ومازلت اشعر بالذنب

18 comments:

Anonymous said...

مممممم
هو الشعور بالذنب او حتي الشفقه علي شخص مصدوم او مجروح دا مش هيقلل منألمه في شئ
فمملوش داعي الشعور بالذنب لانك مرتكبتيش ذنب

جميل البوست دا يا مروه وبيكس مشهد بنشوفه كل يوم

والصورة معبرة جداً

محمد

Anonymous said...

هاى مروه
الصوره معبره اوى اوى عن المضمون ومناسب جدا فعلاوخصوصا ان الحبل مش مقطوع للنهايه
ومش هعلق ع البوست نفسه
هههههههههههه
خوليو

Marwa said...

شكرا على النصيحة يا محمد وها حاول اعمل بيها
-----------------------
عجبتك الصورة يا خوليو طب كويس والله بس انا مستنيه تعليقك على البوست نفسه وياريت بعد كده تكتبلي ببلوجك

Dina Samaha said...

هو فعلا احساس صعب انك تحسى بالذنب لانسان انتى اخدتى القرار عشانه.. بس للاسف هو بيبقى احساسه اصعب لانه بيتخطى احساس الطرف التانى من مجرد احساس بالذنب..بل يصل انه يكن له كل الحب

طول عمرى بكره الاحساس ده..بس طبعا بطبيعة الحياة للازم نمر بيه
الاصعب بقى يا مروة بجد انك تحسى ان حد بيحسه تجاهك..قد ايه شعور مر ان كل ما يحمله الاخر لك الشعور بالذنب ليس الا.. لن تدركى كلماتى الا ان تقعى فى ذلك الموقف


وان شاء الله ما تمريش بيه..وكل الجاى يكون ليكى :)

البوست حلو اوى.. والصورة احلى

استمرى يا مروتى

Anonymous said...

هاى مروة
لا داعى للشعور بالزنب ازا كان القرار قرارك وحدك دون اى ضغوط خارجية لانه اكيد بعد تفكير و حساب
و انتى غير مسئولة عن تصرفاته فيما بعد لانه فى بيت شعر بيقول:
ليس الرجل من يخضع بعد اول وكعة
و ان كان ضعيف مهزول وزو حسرة

و على غكرة الصورة جميلة اوى و يا ريت كان بداخلها شىء اعلق عليه

على فكرة بيت الشعر ده من تاليفى انا و الله ايه رايك انفع

zuma

Anonymous said...

مروة حبيبتى طبعا انتى عارفه رايى فى اسلوبك يعنى بحبه يعنى بس بالنسبه للموضوع بصراحه انا مش بحب اندم على اى حاجه قبل كده لان كلمه الندم مش موجوده اصلا فى حياتى المهم طبعا مش ده موضعنا انا بس كل اللى عايزة اقولهولك ربنا يفك حبس الكبل عشان ترجع مروة اعظم شاعرة فى التاريخ ترجع تكتبلنا و حشتيناااااااااا يا مروة
مع تحيات الهيئه العامه لرفع معنويات المعاقين
هههههههههههههههههههه

Marwa said...

انشاء الله يادينا عمري ما هشعر بالاحساس ده طول ما انتي جمبي انتي وعيلتي ولا اي حد يشعر بيه والحب مكتوب مكتوب لا مفر منه سواء سبنا او اتسبنا قدر
---------------
اظن انت اكتر واحد فهمني في الموضوع ده لانك طبعا
وانا واول مرة اعرف انك my young brother
بتعرف تكتب كلام حلو كده يالا مستنية البلوج بتاعك
----------------
هههههههههههههههههههههههههه
ماشي يابوب متشكرين

Anonymous said...

متهيقلي مفيش حد بيحب حد قوي كده دلوقتي الزمن الي احنا عايشينوا ده نفسي ثم نفسي

Anonymous said...

انا محمد تالت يا مروه
انا بصراحه شايف انك لازم تحسي بالذنب مش لانك سيبتيه انما لانك ارتبطي يواحد مينفعش انك تكملي معاه و بعدين جيتي نيلتي الدنيا و سيبتيه
طب ما تختاري من الاول صحبس على فكره تعرفي المثل اللي بيقول اللي باعك بيعه و انت الكسبان
انا لو منه مبصش في وشك و انا الكسبان
على فكره انا مش عارف انا بخبط فيكي كده ليه بس بجد متغاظ من الموقف ده جدا

Hanan Mohammed said...

مروه بجد علي فكره انا اول مره اقراها بجد حلوه اوي وانا حسيتها اوي اوي.ومتسئلنيش ليه
بس انا مش عارفه لو مكانك كنت هعمل كده ولا لاء.بس انا كنت حاساكي قاسيه اوي عليه.رغم انه مش ذنبك زي ما قلتي .ولا ذنبه هو كمان.فحرام يبقي هو مظلوم وانتي كمان تجيبي الذنب عليه.لازم نراعي حتي لو هنبعد.ولو هنبعد يبقي نبعد واحنا فاكرين لبعض الخير..

Marwa said...

محمد تاني وتالت ورابع منورر ونورك كده هيقلب ضالمه خالص
وانت مالك بقى ان شاء الله ماتخاص ليه
هو انا كنت سبتك انت
وايه مابصش في وشك دي
وانا كمان مش عارفه مالك داخل فيا شمال ليه ياعم دي خوواطر
ثم انا بقى ماشيه بمثل اللي بعاك بيه واكسب فيه
واحيانا بيقبى مكتب للانسان خطوات سواءرضي او مرضيش
لازم يميشها
واحيانا بيبقى الفراق هو الحل الوحيد ولا ايه؟

Marwa said...

كلامك حلو اوي ياحنان
بس انا عندي اكرملي اني اصدم انسان واظلمه وابقى قاسيه طالما انا واثقه من مشاعري معاه وانه مش اكتر من صديق او اخ احسن مايفضل يحس ان في بينا امل اننا نبقى غير كده حتى لو الامل عنده بنسبه واحد في الميه مش هسمح لنفسي اني اعشمه او اضحك على نفسي او عليه لاء
لازم نفترق خالص حتى صادقته مش عايزاها
لاني بحب اكون واضحه في علاقاتي مع الناس ولما يتجرح دلوقتي احسن ما يتجرح لما يشوف دبله حد غيره في ايدي
وعامه عادي
دا كان مجرد موضوع
وجاايز اووي مايكنش الموضوع داغير مجرد موضوع عادي لا يمت ليا بصله وجايز برضه ان الموضوع دا اكون عيشت فيه كل سطر
سيبك اتي وحشان والله
مش هتعزومنا يوم في رمضان ولا ايه؟

Anonymous said...

ازيك يا لالا عامله ايه اولا شكرا على ردك تانيا انا عمري ما نوري كان ظلمه ابدا انا شمعه بتحترق من اجل الاخرين
خلينا بقى في الجد
بجد اسلوبك حلو بس انا في رايي ان اي خاطر بيتكتب لازم يمثل موقف من واقع الحياة و طبعا ده بيبقى راي الكاتب في الموقفز
كمان في حاجه تاني الانسان مخير مش مسير و هو اللي بيختار الخطوه اللي يمشيها و الكلمه اللي انتي قلتيها دي بيقولها الناس اللي بيحسو بالذنب او الضعفاء اللي بيتفرض عليهم حاجات غصب عنهمز و انا اعتقد انك مش من دول و لا من دول بس انتي قلتي كده عشان مفكرتيش في الموضوع بعمق شويه
يعني زي كل شباب اليومين دول او معظمهم عايشين في مية البطيخ بس كويس انك بتحاولي تظبطي دماغك
اهم حاجه ان الانسان يبقى واثق من نفسه بس ميتغرش و في نفس الوقت يكون عارف انه لسه ادامه كتير عشان يتعلمه مش بس في الشغل انما حتى في الحياة و الافكار لانه ممكن يكون فاكر نفسه فاهم و عارف كل حاجه بس هو بطيخه كبيره
طبعا الكلام مش ليكي
دي برده خواطر

Marwa said...

ها تيتيو
مش عارفه ايه حكايتك مع الفكاهه يعني حبه جوافه وشويه بطيخ
انا على فكرة بكره ان اي حد يربط بيني وبين المكوضوع
بيبفقى هامنني اللي يتكلم يقلي رايه في الاسلوب في المعنى
مش بحب ان اي حد يربط بيني وبين الموضوع مش عارفه ايه السبب
تعرف ببقى نفسي اللي يتكلم مثلا ع اي موضوع مايربطش بين مروة وبين الموضوع يعني مشلازم ابقى انا بطله كل مواضيعي
وعادي ياعم ماتخفش انا عمر ماعشه في ميه البطيخ ولا ميه المروخيه حتى

S.Alfiri said...

السلام عليكم
اتمنا انكون اصحاب ...بصراحه كلامك جمييل و لكن لا تندمي ابدا على ما فعلتيه لانك فالصواب وليس مذنبه ولا تحملي نفسك اي ذنب :) الله كريييم اخرتها ربنا اعلم بكل شي و هو ممشي الامور و ما علينا لا ان نستمر في تلبية اوامره الى يوم الدين و سبحانك ربي اغفر لي ان كنت من الضالمين اتمنى انك تزورين موقعي و تحطين تعلييق www.7ammass.blogspot.com

the puneshir said...

السلام عليكم
نا اسف على تاخرى الشديد فى الرد على هذا الموضع الذى شغل جميع اذهان من تعرفيهم يامروة بس يا حنان انا كنت عايز اقولك حاجة الا نسان دة انتى بتشفقى علية ومكنتيش عارف انتى هتعملى اية لو مكان مروة و مايعرفش هو هدفة اية الا اذا كان حكم قلبة فى اللى هو عاوزة ساعتها هيقف العقل عن التفكير وساعتها القلب هيشتغل وهينسى العقل بس فى حاجة مهمة ياترى العقل هيشتغل امتا ويصحى القلب اللحظة دى بتكون وجع كبير للشخص التانى واعتقاد فى نفس الشخص المحبوب بالذنب اكيد اى بنى ادم بيغلط وانتو الاتنين غلطو اصلى متقنعونيش انى فى بنى ادم عاقل انو ممكن يفكر فى وحدة الا اذا كانت اديتو سكة لكدة على العموم مفيش حد بيغلط هو غلط وندم ان فكر يتعلق بوحدة مش عارفة عايزة اية من الاول وهى غلطت بدليل انى هى حاسة بالذنب

على العموم الموضوع دة مكتوب بقالو سنة وشوية اكيد انتو نسيتو بس وانا بالصدفى بقلب فى المواقع عجبنى اوى الموضوع دة لان انا مريت بية وانا اسف على الكلام دة بس انا حسيت بلوجع اللى اكيد الشاب دة حسة وعارف انا بقول اية
اسف مرة تانية على الازاعاج والتاخير

the puneshir said...

انا ااسف انا كاتب حاجات
زى مفيش حد بيغلط
هى المفروض
مفيش حد مابيغلطش

ra.m2009@hotmail.com said...

الشعور بالذنب هو عاطفة يواجهها بعض الأشخاص الذين يعتقدون بأنهم قد ارتكبوا خطأ ما. ومن منظور قانوني يمكن الإشارة إلى الذنب على أنه ارتكاب خطأً قانونياً
وعادة ما يكون الخوف أو الشعور بالذنب من أكثر أسباب التعلق بالماضي أو فشل وهنا يشعر الفرد بحاجة لتحديد ما هو هام بالنسبة له أو بالنسبة لأهلها
فالشعور بالذنب و الندم هما الجانب السلبي , في حين أن الرضابل لكل فئة نقط التقاء و افتراق مع ثقافة مجتمعها , تجتمع على ما هو أساسي وفي هذا يكمن الافتراق الأساسي أننها في علاقة، بل في علاقة مجهدة قوية، بشيء برغبة الإنسان في معاقبة نفسه، ومرتبط بشعورها بالذنب، وهذه الرغبة
فانا اقول ومن رضي بالذنب ، واطمأن إليه، فهو كفاعله لا سيما مع فعل ما يوصل إليه .... وإن كان الافتراق من الطرفين فالنسبة بينهما العموم والخصوص من وجه؛ كالإنسان ...
إن غرضها الأساسي هو كل موجود، أو بتعبير آخر هو كل ما هو موجود في الواقع برغبة الإنسان في معاقبة نفسه، ومرتبط بشعوره بالذنب، وهذه الرغبة
لكن ذلك الشعور سرعان ما كان يغاليها إحساس بشيء من الرضا دون أن تدرك ما الذي كان يبعث تلك الأحاسيس المتضاربة.. أكان إحساسها بالذنب ناجماً لتركهاحبيبها...
اذا كان الفراق لا بد منه الانتظار لا مدي له
بتعرفي يا مروه ما هو أصعب الظلم ؟ ... ومهما حاولنا ان نعتذر لأنفسنا , بأن نحرص على عدم ظلم انفسنا , فلن يرحل عنا الشعور بالذنب ! ...
مع تحيات رامي البهداري
s.w.e.t.90@hotmail.com